Vrijwel elke customer journey begint bij Google. Het is dan ook niet verwonderlijk dat we een innige vriendschap hebben gesloten met de zoekmachine. Wat is begonnen als een aardig idee, klanten zochten naar een koelkast en dan kocht je in de reclameblokjes naast het antwoord een blokje met de tekst "koop toch vooral mijn koelkast", is uitgegroeid tot een marketing monster. Laten we zeggen dat dat deel één was. In deel twee besloten we dat het nodig was om teksten te manipuleren zodat Google ze beter ging ranken. Zo hebben we teksten gekregen die niet prettig leesbaar zijn maar waarbij wel tien keer het woord koelkast op juiste plek staat. We zijn nu in deel drie aangekomen waar eigenlijk iedereen die woord, beeld of geluid kan produceren meewerkt om Google te manipuleren. De stappen zijn natuurlijk incompleet maar geven context.

Het algemeen gevestigde idee is nu, versterkt door de mogelijkheden van Google, dat klanten het niet fijn vinden om gestoord te worden met commerciële boodschappen terwijl ze zoeken naar een koelkast. Dat moet in alle rust gebeuren. Dankzij Google weten we precies wanneer die klant zoekt naar een koelkast. Interuptiemarketing is dood verklaard, de klant bepaalt zelf wel wanneer hij informatie over de koelkast tot zich neemt. Om die kans niet te missen verspreiden we verhalen met de koelkast in de hoofdrol. We luisteren naar het verhaal van de oude meneer Siemens die tijdens het eten de koelkast uitvond. Niet omdat hij er geld mee wilde verdienen maar omdat hij met gekoeld voedsel de gezondheid van de mensen wilde bevorderen. We worden meegenomen in de de why van Siemens, We Make The World A Healthy Place.

Met juiste tekstopbouw, mediadruk en met professioneel gebruik van de koelkast community wordt de gewenste boodschap gestaag omhoog geduwd in de zoekresultaten. Siemens gaat die boodschap niet zomaar pushen maar wordt zelf een uitgever. Zo worden we getrakteerd op video's waar koelkasten van de trap af worden gegooid. Er worden wedstrijden georganiseerd door John de Mol, wie het langst in een koelkast kan zitten en we verzinnen online projecten waarbij jezelf een koelkastdeur kunt stylen. Een Facebook pagina en een Twitteraccount over de koelkast completeren het geheel. Heb je eenmaal ergens het woord koelkast ingetikt wordt je snel op Twitter benaderd door een koelkast verkoper. Het is één systeem.

Allemaal prima het is immers de nieuwe marketing realiteit. Waar ik me wel over verbaas is de objectiviteit die wordt toegedicht aan deze manier van werken. Alsof je iets goed doet voor klanten die een koelkast zoeken. Als je "ik zoek een koelkast" intikt krijg je zeven miljoen resultaten. Zonder manipulatie is het onmogelijk dat jouw koelkast nog wordt gevonden. Zo krijgt de klant geen objectief advies maar commercieel voorgesorteerde informatie. Elk resultaat is eigenlijk een gekochte advertentie en nieuwe vorm van interuptiemarketing. Misschien is het beter dat we daar wat eerlijker over zijn.

Contact

Bent u klaar voor een big idea? Neem vrijblijvend contact op voor een inspiratiesessie.

Uw bericht/vraag is verzonden.
We hebben uw bericht/vraag helaas niet kunnen versturen. Probeer het later opnieuw.