De aandacht voor het ongrijpbare vakgebied van de merkpositionering die leidt naar een big idea is onder het geweld van de mogelijkheden van het internet verstomd. De focus is de afgelopen 20 jaar gestaag verschoven naar aandacht voor de middelen. Met middelen doel ik niet alleen op de mogelijkheden van een Abri of Facebook. Ook het ontwikkelen van content is meestal een middelen discussie. Ik zou graag een lans breken voor de ontwikkeling van een big idea. Marketeers hebben in aanleg meer aandacht voor getallen en diagrammen zeg maar het beheersbare onderdeel van het communicatie proces. Reclamebureaus , de ideeën fabrieken van de jaren vijftig tot de jaren negentig van de vorige eeuw zijn inmiddels gedecimeerd. In de meeste gevallen omdat ze de aansluiting met het internet niet konden maken. Maar nog meer omdat de aandacht van merkpositionering, creativiteit en merk-creatie is verschoven naar de aandacht voor middelen.



Een goede gekozen merkpositionering gaat een leven lang mee en soms nog langer

Centraal beheer had met Aad Muntz zo'n ideeën man, reclamecoördinator stond er geloof ik op zijn visitekaartje. Hij legde de basis voor de nog steeds lopende 'even Apeldoorn bellen' campagne. Theo Postma bedacht "het Zwitserleven Gevoel" of de Absolut Wodka campagne die meer dan 1500 verschillende advertenties opleverde en al 25 jaar loopt, net zo lang als de just do it campagne van Nike. Zo zijn er tientallen lang lopende marketing communicatie campagnes die allemaal begonnen met een slimme positionering en een big idea.

De positioneringstrategie is de oerknal van de marketing

Zoals Al Ries het zo kernachtig verwoorde ""Positioning is not what you do to the product; it's what you do to the mind of the prospect". De essentie van elk big idea. Het wordt onderschat en niet een beetje. Een goed gekozen positie creëert waarde en geeft richting aan een onderneming. Het werkt niet alleen extern maar is ook intern een bron van inspiratie. Een goed gekozen positie laat zich eenvoudigweg vertalen naar een big idea. Big idea's laten zich moeiteloos distribueren naar alle denkbare platformen van Televisie tot Twitter en verdienen het om jaar in jaar uit bewaakt te worden door marketeers.

Marketeers praten liever over contentcreatie, curatie, storytelling, impressies, seo en social media strategieën

We geloven in het sprookje van Big Data maar kennen nauwelijks succesvolle cases. Discussies gaan over ROI en conversie allemaal overzichtelijk en veilig. Je nek uitsteken om een big idea te creëren dat een leven lang mee kan gaan is een ander verhaal. Zo'n idee dat je kunt samenvatten in een kopregel, een plaatje en een pay-off en waarvan iedereen in oogopslag begrijpt wat je bedoelt. Niet vreemd, het is meest ingewikkelde en risicovolle onderdeel van elke strategie. Het is eigenlijk het enige moment waarop een marketeer zijn nek uit moet steken zonder data om het idee te ondersteunen. Zie je die marketingbaas binnenlopen bij de raad van bestuur van KLM en vertellen dat ze iets met zwanen gingen doen? Dat vereist moed en inzicht. Zonder data om een verhaal te ondersteunen lopen marketeers op dun ijs, logisch dat het wordt vermeden.

Contact

Bent u klaar voor een big idea? Neem vrijblijvend contact op voor een inspiratiesessie.

Uw bericht/vraag is verzonden.
We hebben uw bericht/vraag helaas niet kunnen versturen. Probeer het later opnieuw.