Medewerkers zijn passanten, toegegeven dat klinkt onaardig maar het is wel de realiteit. Dat geldt niet alleen voor de man achter de inpakmachine ook directies komen en gaan. De tijd van lifetime employment ligt ruim achter ons. In dat licht zet ik vraagtekens bij de rol die medewerkers wordt toegedicht om als merkmaakmachine het profiel van een bedrijf te versterken. Niet alleen zijn medewerkers passanten, medewerkers zijn onderhevig aan stemmingen die versterkt worden door de levensfase waarin ze verkeren. Verliefd, getrouwd, ziek of een echtscheiding. Ook de verhouding ten opzichte van een werkgever verandert in de loop der jaren. Van het eerste enthousiaste instapmoment tot het moment van het al dan niet vrijwillige vertrek.

De transparantie van het internet wordt aangewend als onderbouwing van het nut en de noodzaak voor bedrijven en merken om via de social media actief te worden. Mensen willen alles weten tot zover klopt het, maar het merk moet grenzen trekken. Het geven van openheid hoeft helemaal geen positief effect te hebben. Merken gedijen immers niet alleen bij vertrouwen maar ook bij mistificatie. Vertellen hoe de Bonne Maman echt bereid wordt is het einde van het verhaal. Een kijkje in de kofferfabriek van Louis Vuitton zal zeker niet bijdragen aan de rechtvaardiging van de prijs. Als we kijken naar consumenten merken dan is marketing vaak de belangrijkste toegevoegde waarde. Merken als Apple en Gucci verdienen grof geld aan opgebouwde breinposities. Het doorprikken van die ballon heeft vrijwel zeker tot gevolg dat marges verschrompelen.

Mensen willen zich associƫren met merken, merken zijn immers een onderdeel van hun identiteit. Die relatie tussen mens en merk is kwetsbaar en kan helemaal geen stootje hebben. Een twitterende CEO die overspel pleegt kan de toegevoegde waarde van een fles parfum onder druk zetten. Ben je eenmaal social media boegbeeld dan neem je het bedrijf in je val mee. Social media kan op alle niveaus schade aanrichten. De inpakker die vlak voor zijn ontslag nog even een muis in een pak hagelslag stopt en dat deelt met zijn duizenden volgers op Instagram is een tijdbom.

Heb je eenmaal de stap gezet om mensen te activeren dan loop je het risico dat geest uit de fles is. Je geeft mensen een wapen in handen waarvan je maar moet afwachten hoe ze dat gaan gebruiken. Je kunt er zeker van zijn dat dat gebruik zal afhangen van de omstandigheden waarin mensen verkeren. Zo kan een gewezen ambassadeur in het zicht van ontslag veranderen in een klokkenluider. Een groot netwerk dat op kosten van de werkgever is ontwikkeld kan dan een steun in de rug vormen om het bedrijf ten gronde te richten.

Er is geen weg terug. Met de miljoenen mensen die actief zijn op het internet zul je een social media strategie moeten ontwikkelen. Ik plaats een kanttekening bij de hoera verhalen en de drang naar openheid. Social media in verkeerde handen is een gevaarlijk wapen dat kan zorgen voor stevige schade. We hebben nog weinig ervaring met de lange termijn effecten van medewerkers die actief zijn op de social media, maar dat die effecten stevig kunnen zijn lijkt me helder.

Contact

Bent u klaar voor een big idea? Neem vrijblijvend contact op voor een inspiratiesessie.

Uw bericht/vraag is verzonden.
We hebben uw bericht/vraag helaas niet kunnen versturen. Probeer het later opnieuw.